logo-samandehi

سبد خرید شما خالی است.

آموزش کار با گوگل پلی و رفع مشکلات آن

گوگل پلی

آموزش کار با گوگل پلی و رفع مشکلات آن

24 اسفند 99 نیکان صبوری
44

فروشگاه و سرویس گوگل پلی اصلی‌ترین راه دسترسی صاحبان گوشی‌های اندرویدی به اکثر اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی است که روی این پلتفرم وجود دارد و تقریبا گوشی هوشمندی که سیستم عامل اندروید روی خود داشته باشد، به‌طور پیش‌فرض گوگل پلی را دارد. البته به‌خاطر اختلافات سیاسی، مدل‌های جدید هواوی شامل این قضیه نمی‌شود و باید از روش‌های غیر رسمی Google Play را روی‌شان نصب کرد. متاسفانه این سرویس به‌طور کامل برای شهروندان ایران هم در دسترس قرار ندارد و هنگام استفاده از آن احتمالا با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه شده باشید. در این مطلب قصد داریم تا علاوه بر توضیحاتی درباره‌ی این سرویس، راه حلی برای برخی از رایج‌ترین مشکلات و مسائل آن ارائه دهیم.

معرفی اولیه‌ی گوگل پلی

همان‌طور که گفته شد، سرویس Google Play بستر اصلی کاربران سیستم عامل اندروید برای دسترسی به اپلیکیشن‌های مختلف است که می‌تواند از اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام و توییتر تا بازی‌ها موبایلی را شامل شود. در صورتی که گوگل به‌طور پیش‌فرض روی گوشی شما در دسترس باشد، از طریق اپلیکیشنی با نام Play Store و آیکونی که در تصویر شاخص این مطلب وجود دارد قابل تشخیص است. با ورود به آن، شما به استور گوگل پلی وارد می‌شوید و می‌توانید اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را پیدا کنید. ذکر این نکته لازم است که برای کار کردن با گوگل پلی، نیاز به اکانت گوگل (یا اکانت جیمیل) دارید و باید روی گوشی خود وارد آن شوید تا بتوانید به‌طور کامل از تمام سرویس‌های شرکت گوگل روی اندروید بهره ببرید.

شما از طریق اپلیکیشن Play Store می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که دارید را مدیریت و همچنین آپدیت‌های بعدی آن‌ها را دریافت کنید. در این فروشگاه محصولاتی هم به‌صورت رایگان و هم پولی موجود هستند که برای دریافت دسته‌ی اول مشکل خاصی وجود ندارد، اما برای دسته‌ی دوم شما دو راه دارید؛ استفاده از یک حساب بین‌المللی مثل پی‌پال که خب در ایران دسترسی به آن اصلا راحت نیست و راه دیگر، خرید گیفت کارت‌های گوگل پلی که در سایت آرسان گیفت می‌توانید آن‌‌ها را با قیمت مناسب بخرید.

شرکت گوگل مشابه اشتراک‌هایی چون Xbox Game Pass و Apple Arcade یک سرویس اشتراک با نام Play Pass را قرار داده که از طریق آن، می‌توان با پرداخت ماهانه پنج دلار، به طیف وسیعی از بازی‌ها چه رایگان و چه پرمیوم دسترسی داشت و هیچ خبری از پخش تبلیغات میان آن‌ها نخواهد بود. بالاتر به این موضوع هم اشاره کردیم که با توجه به محدودیت‌های اعمال شده برای شهروندان داخل ایران، قادر نیستید که برخی اپلیکیشن‌ها را به‌طور مستقیم از گوشی خود دریافت کنید و باید با روش دیگری این کار را انجام دهید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دریافت اپلیکشنی که در ایران در دسترس نیست

شاید برای‌تان پیش آمده باشد که دنبال اپلیکیشنی بگردید که می‌دانید در گوگل پلی وجود دارد، اما هر چه اسم آن را جستجو می‌کنید نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. دلیل این اتفاق، پشتیبانی نکردن سازنده‌ی آن اپلیکیشن از ایران است که در نتیجه به‌طور معمول در نتایج نمایش داده نمی‌شود. حتی اگر به لینک مستقیم صفحه‌ی آن اپلیکیشن مراجعه کنید، با پیغام This item is not available in your country مواجه خواهید شد که به معنای در دسترس نبود آن برای کاربران داخل ایران است.

یک راه رفع این قضیه، استفاده از یک اپلیکیشن‌هایی تغییر IP مناسب روی گوشی خود است که با آی‌پی دیگری خارج از ایران وارد گوگل پلی شود. در این روش ممکن است بسیاری از برنامه‌ها کارساز نشوند. در نتیجه راه دیگری را به شما پیشنهاد می‌کنیم که قطعا جواب خواهد داد.

برای انجام روش دوم ابتدا باید مقدماتی را فراهم کنید؛ اول این روش باید از طریق مرورگر روی کامپیوتر انجام شود. اگر برای این کار از مرورگر کروم استفاده کردید و با مشکل مواجه شدید، بهتر است به سراغ مرورگر دیگری چون فایرفاکس یا مایکروسافت اج بروید. دوم این‌که باید نرم‌افزار تغییر آی پی روی سیستم خود داشته باشید، چرا که باید از طریق آی‌پی خارج ایران وارد گوگل پلی شوید. سوم هم این‌که باید گوشی شما هم همزمان به اینترنت متصل باشد تا مراحل نصب اپلیکیشن مورد نظر جداگانه روی آن طی شود. با فرض متصل بودن همزمان کامپیوتر و گوشی به اینترنت و فعال بودن برنامه تغییر IP روی سیستم، حال طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. مرورگر را باز کنید و وارد سایت گوگل پلی شوید.
  2. در صورتی که از قبل وارد اکانت گوگل خود نشده‌اید، از طریق دکمه‌ی Sign In در قسمت بالا راست صفحه این کار را انجام دهید.
  3. به صفحه‌ی اصلی بازگردید و از طریق نوار جستجوی بالای صفحه، اپلیکیشن یا محصول مورد نظر خود را پیدا کنید.
  4. پس از مراجعه به صفحه‌ی اپلیکیشن، روی گزینه‌ی Install کلیک کنید.
  5. حال روی صفحه فهرستی از گوشی‌هایی که به اکانت شما متصل شده‌اند نمایش داده می‌شود. در این فهرست گوشی با نام کارخانه‌ای مشخص می‌شود که از طریق تنظیمات گوشی‌تان می‌توانید آن را پیدا کنید. در صورتی که نام کارخانه‌ای مدل گوشی‌ را می‌دانید، آن را از فهرست انتخاب و سپس روی Continue کلیک کنید.
  6. حال گوگل برای تایید این فرایند از شما می‌خواهد که باری دیگر رمز اکانت خود را وارد کنید. پس از وارد کردن رمز، روی Next کلیک کنید. در صفحه‌ی بعدی ممکن است پیامی ظاهر شود که از شما بپرسد در آینده چه فرایندی را از طریق نسخه‌ی مرورگر گوگل پلی انجام خواهید داد؛ قادر باشید هم اپلیکیشن نصب کنید و هم خرید انجام دهید یا تنها امکان نصب اپلیکیشن وجود داشته باشد.
  7. در مرحله‌ی آخر پیام نصب موفق اپلیکیشن روی صفحه خواهد آمد. حال باید دقایقی را صبر کنید تا اپلیکیشن روی گوشی شما نصب شود. دقت کنید که گوشی باید به اینترنت متصل باشد.

پس از چند دقیقه صبر اپلیکیشن موردنظر روی گوشی شما نصب می‌شود و به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. این احتمال وجود دارد که برای استفاده از خود اپلیکیشن هم نیازمند به IP خارجی شوید که در این مورد اکثر برنامه‌های موجود می‌توانند کارتان را راه بیندازند.

شارژ کردن اکانت گوگل پلی با استفاده از گیفت کارت

بالاتر گفته شد که برای خرید اپلیکیشن‌های پولی یا خریدهای درون‌برنامه‌ای، بهترین راه برای کاربران ایرانی شارژ کردن حساب با استفاده از گیفت کارت است. گیفت کارتی که از هر جایی مثل سایت آرسان گیفت خریداری می‌کنید، در واقع یک کد است که با وارد کردن آن در صفحه‌ی مخصوص، اکانت شما به مقدار مشخصی شارژ می‌شود. این کار را می‌توان هم به‌طور مستقیم از اپلیکیشن Play Store و هم از طریق مرورگر انجام داد، اما توجه داشته باشید که این‌جا هم نیاز به تغییر IP دارید. نکته‌ی مهم‌تر این‌که گیفت کارتی که تهیه می‌کند، احتمالا مربوط به منطقه یا کشور خاصی است و منطقه‌ی انتخابی باید با آن یکی باشد. در غیر این صورت با ارور مواجه خواهید شد و باید دوباره روند شارژ کردن را انجام دهید.

با پیش‌فرض روشن بودن برنامه تغییر IP و تطابق منطقه‌ی آن با منطقه‌ی گیفت کارت، اپلیکیشن Play Store را در گوشی باز کنید و با مراجعه به منو از طریق لمس کردن علامت بالا چپ، به سراغ بخش Redeem بروید. کد را در آنجا وارد و سپس دکمه‌ی Redeem را لمس کنید. از طریق مرورگر هم این کار با انتخاب گزینه‌ی Redeem در ستون سمت چپ صفحه‌ی اصلی استور، وارد کردن کد و سپس کلیک روی دکمه‌ی Redeem قابل انجام است. باز هم یادآوری می‌کنیم که حتما منطقه‌ی برنامه با منطقه‌ی گیفت کارت یکی باشد. در غیر این صورت هنگام اعمال کلید با ارور مواجه خواهید شد.

راه‌حل‌های کلی برای مشکلات دیگر

برخی اوقات است هنگام باز کردن Play Store یا آپدیت کردن اپلیکیشن‌های دیگر یا خرید کردن از طریق آن، با مشکلات و ارورهایی مواجه شوید که مانع از ادامه‌ی روند کار می‌شوند. برای این مواقع چند راه حل کلی وجود دارد که مطمئن هستند و می‌توانند چاره‌ساز باشند.

  • اگر هنگام خرید از گوگل پلی استور یا خرید درون اپلیکیشن با اروری مواجه شدید و امکان انجام فرایند وجود نداشت، بهتر است با برنامه‌های فعال آن را دوباره امتحان کنید. خرید از برخی اپلیکیشن‌ها از داخل ایران میسر نیست و با تغییر IP این مشکل حل می‌شود.
  • اگر هنگام لود شدن اپلیکیشن پلی استور یا موقع آپدیت کردن نرم‌افزارها با مشکل مواجه بودید، شاید مشکل از اینترنتی باشد که به آن وصل هستید. اگر از اینترنت گوشی استفاده می‌کنید آن را یک بار غیرفعال و دوباره فعال کنید و اگر با اتصال Wi-Fi هستید، آن را یک بار قطع و وصل کنید. اگر این مسئله حل نشد، با یک اینترنت دیگر امتحان کنید.
  • اگر هنگام باز کردن پلی‌استور با مشکل مواجه بودید، به بخش Settings گوشی خود و سپس Apps & Notifications بروید. در فهرست اپلیکیشن‌ها Google Play Store را پیدا و انتخاب کنید. در صفحه‌ی جدید گزینه‌ی Force Stop را لمس کنید و پس از چند ثانیه دوباره پلی استور را باز کنید. با انتخاب Force Stop اجرای اپلیکیشن به‌طور کامل، حتی در پس‌زمینه متوقف می‌شود و با باز کردن آن، از نو شروع به کار می‌کند.
  • در صورت جواب ندادن راه حل بالا، در همان صفحه به جای Force Stop سراغ بخش Storage بروید و گزینه‌ی Clear Cache را بزنید. با این‌کار اگر تغییراتی به‌صورت ناخودآگاه در اپلیکیشن اعمال شده باشد، دوباره به حالت اولیه باز می‌گردد
    راه حل بعدی، انتخاب گزینه‌ی Clear Data است که تمام اطلاعات مربوط به اپلیکیشن را پاک می‌کند و شاید مجبور باشید دوباره وارد اکانت گوگل خود شوید.
  • اگر راه حل‌های بالا راه‌گشا نبودند و هنوز قادر به ورود به اپلیکیشن نبودید، یک بار گوشی خود را ریستارت کنید.

این موارد، راه‌ حل‌های رایجی هستند که انجام‌شان هیچ عوارضی برای اطلاعات گوشی یا اکانت‌تان ندارد. در عین حال ترفندهای دیگری هم هستند که به خاطر ریسک موجود، به سراغ‌شان نمی‌رویم. اگر هنگام کار با گوگل پلی و اپلیکیشن Play Store با مشکل یا مسئله‌ای مواجه شدید که چاره‌ی رفع آن را نمی‌دانستید، آن را با در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

منبع: آرسان گیفت